Monday, December 12, 2011

KEK COKELAT BADAM KUKUS..

Menghabiskan cuti di kampung sangat lah menyeronokkan....tapi time aku menjejaki kg ku....hujan pula bertandang.....

adoiiiiii.... nak mengedikssss pun susah....apa taknya dengan keadaaan yang lembab dan cuaca yang kurang memuaskan membuatkan ketidakselesaan utk aku merendekk....

....maka disebabkan segala rancangan tergendala, dengan kesungguhan dan kerajinan aku dan kakak aku  yang terperap kat rumah maka terhasillah kek cokelat badam kukus......


mai aku tunjuk cara nak buatnya tapi jgn ada sebarang komen pasal gmbar2 dibawah ek!!! almaklumlah berebut kamera ngan aqil.....


oklah byk btl mengomel mai kita tgk apa yang perlu disediakan dan cara2 membuatnya....






antara bahan-bahannya :

1 cawan serbuk koko (van houten)
1 cawan gula
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 cwn mentega (cairkan lebih kurang 3/4 dari 1 ketul tu)
3 biji telur
sedikit baking powder (1/2 sudu kecik)
sedikit soda bikarbonat
1 1/4 cawan gandum (ayak dengan baking pwder n s bikbnt)
badan 2 genggam

cara2 nak membuatnya lak ek :-

1. mula2 masukkan serbuk koko, gula, susu cair, susu pekat dan mentega kedalam satu periuk dan letakkan atas api perlahan.

2. Bila dah sebati angkat tak perlu mendidih

3. sementara tu telur 3 biji tadi dikacau sehingga berbuih

4. pas tu masukkan telur tadi diselang seli ngan gandum kedalam adunan koko tadi jgn lupa badam jugak sambil kacau.....

Akhir sekali masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam.....


dah siap jadi lah macam ni, kalau tak jadi jugak beli je kat kedai....


ginilah rupanya  'kek cokelat badam kukus'



ni sedia utk dimakan



kejap je tinggal separuh....



selamat mencuba!!!!!!!!!!!!





ni la rupanya setelah dipotong....

3 comments:

  1. u....nak masuk cara membuat tapi upload slow la...tgh cuba masukkan jugak ni....

    ReplyDelete